Årets vårpuss – 2016

Vårpussen ble i år lagt til påsken, selv om den kom litt i tidligste laget.  Ettermiddagen søndag 20. mars ble båten løftet ut av vannet, og lagt på land hos Småskjæret båthavn vis-a-vis båtens faste plass.

Småskjæret båthavn ligger i umiddelbar nærhet av båtplassen, og er et supert sted å ta båten opp for vårpussen. Opptak skjer da søndag, med utsett torsdag, alternativt opptak torsdag og utsett søndag. Man har da akkurat nok tid til å ta båten utvendig, og litt til om været oppfører seg. Tidligere år har været vært ganske bra, men denne gangen, til tross for OK værvarsel, skulle det vise seg å ikke bli fult så bra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Søndag ettermiddag blir brukt på å få løftet båten ut av vannet, samt spyle av den under og over vannlinjen. Den var utrolig ren under, til tross for å ha ligget i ro i over 5 måneder. Kun 1 ru-skjell, og det vanlige “slimet” under vannlinjen. Da vi spylte av den falt det av endel maling fra kjølen, og jo mer vi spylte jo mer falt av. Vi bestemte oss for å gå hardt til verks, og gikk på med kraftig turbo-dyse og blåste av det som var løst.

Da vi var på plassen igjen mandag morgen var det relativt surt, med både regn og vind. Vi begynte det møysomlige arbeidet med å fjerne gammel morro fra kjølen ved hjelp av pussemaskiner og 40-papir. Etter en times arbeid så vi ganske mørkt på det hele, da det gikk svært sakte fremover, helt til en av gamlekara på kaien kom bort og lånte oss en vinkelsliper med “flappjack”. Da ble det fart på sakene. Hele mandagen gikk på å slipe ned kjølen til jernet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Støvmaske er absolutt et must, for jeg har aldri sett makan til støvmengder. Vi var nedstøvet fra topp til tå.

Tirsdagen startet med sondering av hvilke remedier vi trengte for å prime kjølen. Vi ble anbefalt å legge 2 komponent hempel epoxy primer, og gikk for det. Denne skulle legges på i 4 lag, med 6-8 timers mellomrom. Vi tok en siste puss, og fikk sparklet opp overgang mellom kjøl og båt, samt et par støpe-feil på selve kjølen. Da sparkelet var tørket ble det pusset ned, og kjølen ble vasket med tynner for å få bort alt av støv.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det ble så tid til å legge 2 strøk med primer, annenhver farge hvit/grå for å skille lagene.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Onsdag var vi på plassen tidlig, kl 08. Sola skinte fra blå himmel og listen med gjøremål for dagen var lang. Vi skulle legge 2 strøk til med primer,  finvaske, polere og vokse skuta, samt bunnsmøre. Vanligvis bruker vi 2 dager på vask/polish/voks og bunnsmøring, men siden vi skulle på vannet igjen torsdagen, og det kun var meldt bra vær onsdag, måtte alt tas da.

Først la vi et lag til med primer, og mens det tørket så fikk vi gjort noen ærend. Da vi var tilbake var dette såpass tørt at vi kunne vaske ned båten, og tørke den tørr med filler for å slippe å vente i evigheter på at det hele skulle luft tørke.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For vannlinjen har vi siste årene brukt noe som heter Hempel gelcoat cleaning powder, et helt suverent middel som fjerner den gule sørgerennen i vannlinjen uten noe særlig arbeid. Man blander det til en slags paste, og smører på, lar stå 10-15 minutter og skyller av igjen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Deretter var det på tide å starte polering. Med maskin bruker vi ca 3 timer på en runde, bruker da maskin til å polere med, og muskelkraft til å dra av polish igjen. Runden med voks tar også ca. 3 timer, og gjøres uten maskin. Maskin eller ikke maskin, det er ganske tungt arbeide, som stort sett skjer over skulder-høyde.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Under veis så ble også siste lag med primer lagt på, dette skulle tørke i ca. 2 timer, også skulle bunnstoff legges på for maks vedheft.

Det siste vi gjorde den dagen var å bunnsmøre hele båten, vi var vel ferdig i 21 tiden, helt etter “skjema”.

Torsdag regnet det som meldt, og vi var sent på plass. Vi hadde ikke så veldig mye mer å gjøre enn å montere på plass propell, zink og fylle girolje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kl 18 var kranfører på plass for å løfte båten på sjøen igjen. Båten ble kjørt tilbake til båsen sin. Fredag ble alt inventar tatt med ned i båten igjen, dørket er lagt på plass og bordet montert, så nå begynner det å se ut som en seilbåt igjen.

 

 

 

Leave a Reply