Courage har fått nytt dekk

Endelig er dagen hvor vi kan rydde ut alt verktøy av båten, og klargjøre den for sommeren kommet. Det gamle dekket er fjernet, og nye plater er limt på.

Prosjektet har tatt litt lenger tid enn vi først antok, hovedsaklig på grunn av at det var tidkrevende å lage maler, pluss at å fjerne de gamle platene var vanskeligere ( og tyngre ) enn vi trodde.

Da vi laget maler, så laget vi disse oppå de gamle platene. Malene ble laget av platene på styrbord, og så sjekket at de passet på babord også. Dermed slapp vi unne med å kun lage 13 maler istedet for 25.

Problemet med det er at malene ikke er like på begge sider, samt at noe av utstyret som står skrudd fast i dekk ikke står på millimeteren på samme sted, dermed ble det endel ekstra styr med å sjekke, dobbeltsjekke og tilpasse for hver plate som ble kuttet til.

I vinter fjernet jeg en plate i hekke for å se hvor godt den satt, denne gikk rett av, og så ut som den var limt med noe som liknet sikaflex. Vi antok da at dette var tilfelle for resten av platene også, men det ville jo vært for lett. Alle andre plater var limt med epoxy, så jeg hadde klart å fjerne den ene platen som ikke var limt med det. Da vi så startet å fjerne platene med multiverktøy ble det bare tull. Det var tidkrevende, bråket forferdelig og støvet nok til å gi oss “akutt kols”.

Vi tok en tur i tenkeboksen, og fant noen tapetskraper på Biltema, til hele 39,90. Jeg var ultra-skeptisk til dem, men ble overtalt av Liv til å forsøke den. Det skulle vise seg at dette var redningen. Fra å bruke opp mot 1 1/2 time pr plate med multiverktøy og pussemaskin, så tok det ca 30 minutter på en stor plate.  Vi bunkret opp med ekstra blader til skrapene og brukte kun dette for å fjerne det gamle dekket.

Teknikken ble da å bruke skrapen til å skjære bort det øverste laget av platen så man kun satt igjen med alt limet, og deretter var det å legge skrapen/kniven i riktig vinkel ned mot dekket, og skjære/skrape av limet. Det er tungt arbeid, men utrolig effektivt, og etterarbeidet bestod av lett pussing med 40 papir.

Alt som var skrudd ned i dekket, som inn-festing til stagene, kryssholt, selv-slående skinne osv. ble skrudd ut, vasket og renset. Er tydelig at man ikke tenkte på at dette skulle løsnes igjen da båten ble bygget, så her gikk det med endel tid for å få alt løs.

Platene ble så limt med epoxy, vi forsøkte Biltema sin lamineringsepoxy med mikroglassballonger for å tykne blandingen, dette er det verste klinet jeg noen sinne har vært borti. Når det først setter seg så sitter det bom fast, men å arbeide med dette kan ta motet fra selv den mest hardbarka optimist. Dette ble vel brukt på 2-3 plater, før jeg dro å kjøpte West System sin epoxy med hurtigherder, iblandet 403(Mikrofiber). Å jobbe med West System sin epoxy var som natt og dag, så resten av limingen gikk som en lek.

Alle platene ble forøvrig kuttet ca 1 mm større enn malene, for å være sikker på at de dekket over området de gamle platene hadde vært.

Da alle platene var limt på så ble utstyret som var skrudd i dekket montert tilbake, og tettet på nytt.  Båten har bestått “spyl med vannslange fra alle vinkler kjempelenge” testen 🙂

Alt i alt et litt mer omfattende prosjekt enn jeg hadde trodd, men resultatet er utrolig bra. Båten er i utgangspunktet utrolig fin til å være 31 år, men dekket skjemmet den. Nå ser båten strøken ut, både utvendig og inni.  Hadde jeg vist hvor mange timer dette tok på forhånd hadde jeg kanskje revurdert, men sånn i ettertid er all frustrasjon, sinne og forbannelse borte for vinden.

Nå kan endelig båten tas i bruk, og sommerferien kan bare komme.

20160617_224912 20160617_224924

IMG_20160615_214758 IMG_20160615_214747 IMG_20160615_214739 IMG_20160615_214729 IMG_20160615_214725 IMG_20160615_214707 IMG_20160615_214700 IMG_20160615_214652

Leave a Reply