Ny kontrollboks – Teleflex 700ss

Kontrollboksen i seilbåten har vært trøblete de siste 2 årene. Den klarer ikke å holde seg i posisjon, og sklir til stadighet tilbake i “null” stilling ved gasspådrag.

Det viser seg at det er en friksjonsbrems som skal hindre dette, og jeg antar denne begynner å bli sliten. I tillegg så var frikoplingsknappen svært hard, og når man hadde brukt den måtte man bruke tang for å få den ut slik at man fikk båten i gir.
Kontrollboksen er sannsynligvis like gammel som båten ( 30 år ), og uten muligheter til å åpne den for service fant jeg ut at jeg likegodt bare byttet den ut.12420-07

Etter litt googling fant jeg en Teleflex 700ss, laget for seilbåter. Det skulle vise seg at mekanismen på denne her 100% identisk med den gamle som stod i båten, til og med skruehullene passet.

 

Den første utfordringen var å få ut den gamle. Etter 30 år hadde gasshåndtaket rustet fast i mekanismen, og uten å få løs dette fikk jeg ikke ut kontrollboksen, fordi hullet i båten var kun stort nok til akselen gasshåndtaket var montert på.

Etter flere timer med WD40, hammer, skrujern og andre remedier så fant jeg ut at jeg skulle lese brukanvisningen på den nye. Det viste seg at denne skulle monteres fra utsiden, og da var det bare å finne frem multiverktøyet å skjære ut den gamle siden jeg uansett måtte lage større hull.

IMG_20160225_171647IMG_20160225_171951

Da gammel kontrollbok var ute, så begynte jobben med å åpne opp Ny kontrollboks – Teleflex 700sshullet slik at det passet til ny kontrollboks. Kuttemalen som fulgte med pakken ble brukt som utgangspunkt, men hullet måtte trimmes ytterligere for å få den skikkelig på plass. Denne delen av jobben gikk ganske greit, selv om den svir i sjelen å skjære hull i en båt. Multivertøy er helt nødvendig, og gjør jobben til en lek.

Hull til ny kontrollboks, nesten ferdig.
Hull til ny kontrollboks, nesten ferdig.

Da hullet var tilpasset så var det bare å putte inn ny kontrollboks, og gjennbruke skruehullene som var der fra før. Den gamle boksen hadde kun 2 skruehull, så jeg må borre opp 2 til så den nye sitter 100%, men hadde ikke riktige skruer for hånden, så det blir en annen dag.

Da boksen var skrudd fast var det bare å montere kabler, med samme justering satt som den gamle, legge silikon rundt kanter, og sette på girspak.
Startet opp motor å sjekket at alt fungerte som det skulle, og det gjorde det, på første forsøk 🙂

Ny kontrollboks montert
Ny kontrollboks montert

Leave a Reply