Tarot 650 Sport

Etter å ha “planlagt”/tenkt på at jeg skulle bygge meg en drone en stund, har jeg omsider fått gjort alvor av prosjektet.

Skulle jeg først bruke tid på å bygge en drone, så måtte den oppfylle noen enkle kriterier.

  1. Den måtte være i stand til å ta endel elektronikk som FPV, kamera, skikkelig gimbal.
  2. Lang flytid
  3. Den måtte være av en viss størrelse, da det er mer stabilt, tåler mer utstyr osv.
  4. Lite støy

Valget falt på en Tarot 650 Sport, men endel modifikasjoner.
Armene ble byttet ut med lenge bommer enn standard. Dette fordi jeg ønsket å gå fra 15.5 tommer propeller som er anbefalt på modellen, opp til 17 tommer. Dette gir et fenomenalt løft, den flyr roligere og er mer stabil.

Det ble bestilt 17×5.5 tommers karbon propeller, som passer veldig bra til.

Full byggeliste er :
1x Tarot 650 Sport w/ Electronic Folding Landing Gear ( TL65S01 )
4x 17x.5.5 3K carbon fiber propeller
4x Emax MT3510 600kv brushless motor
4x Emax SimonK ESC 40Amp UBEC
4x 16MM 3K matte carbon tubes 275mm ( TL68P04 )
1x Tarot Anti-vibration Foam Landing Gear Protective Sleeve ( TL2868 )
1x APM 2.8 Ardupilot  + 6HGPS, PM, 3DR Radio Telemetry + Mini OSD
1x 4S Lipo Low Voltage Alarm
1x Inverted battery rack mount ( F05069 )
1x Tarot carbon fiber boom camera gimbal hanging mount rail ( F05512 )
1x Tarot Carbon fiber pattern canopy ( TL2851 )
1x Carbon fiber Flight controller vibration damper plate (
1x Hanging type dual battery mount bracket ( TL96018 )
1x Turnigy TGY-i10 TX/RX

I tillegg kom det endel mindre koplinger, ledninger og krympeplast. Mesteparten av delene er bestilt fra aliexpress.com.

Selve byggingen tok mindre tid enn det tok å få varene. Siden disse sendes fra ulike firmaer i kina, og frakten stort sett er gratis så kan forsendelsen ta tid, så det var bare å smøre seg med tålmodighet.

Her er noen noen bilder fra bygge prosessen. Egentlig ganske enkelt om man kan skru i noen skruer og lodde litt. Det som tok tid var lodding av alle ledninger, samt justering av elektronikken da alt var satt sammen.

20150910_224336 20150916_191822 20150914_194112 20150907_190359 20150907_190111 20150908_194214 20150908_194159 20150908_194147

Totalt gikk det med noen kvelder på å sette den sammen. Det ble ikke kjøpt inn kamera utstyr før den hadde hatt jomfruturen, og bevist at den fungerer. Etter et mindre uhell grunnet fullstendig tomt batteri ( og jeg hadde ikke montert volt-alarmen ), så har den flytt uten problemer.

Propellene ble skikkelig avbalansert, disse skulle vært perfekt fra fabrikk, men måtte justeres litt for å være helt perfekt balansert.

Normal størrelse på 650 sport er 65 cm fra bom til bom. Dette er økt med  litt over 4 cm på hver side, så den er nå ca 74 cm bred. I tillegg med propellene montert er den i overkant av 115 fra tupp til tupp.

Under ser man bilder av den ferdige dronen :

20150922_230901 20150922_230852 20150922_230839 20150922_230829

Her er en liten videosnutt av første forsøk på GPS hold ( loiter mode ). Dronen holder høyde og posisjon på egenhånd. Propellene ble balansert ytterligere etter dette, og den lager nå VELDIG lite motorlyd når den er i lufta.

 

Flytiden ligger på ca 17 minutter med 4s-5400mah batteri. Synes dette er litt i det minste laget for å ha litt margin, så et 4s-10400mah batteri er bestilt. Den bør da kunne snuse på en halvtime i lufta. Dette kommer jo helt ann på flystil.

Det neste er å montere på gimbal, og kamerautstyr så vi kan begynne å gjøre noe mer med den enn å bare fly.

Leave a Reply